Tento článek jsem psal v roce 2014. Vtipné je, že bez velkých úprav ho můžu publikovat i teď. Některé cenovky už dnes neplatí, v Chorvatsku zavedli Eura a inzerce na zeleném portálu už taky nestojí 99,- Kč. Ale záměrně to nechávám v původním znění. Ono to bude totiž takové příjemné retro.
Vyberte si kvalitního makléře, než si ti nekvalitní vyberou vás!
„Nic vám nepodepíšu, rychle si to vyfoťte, máte patnáct minut, pak přijde další. Cenu znáte, přihoďte si k tomu co chcete…“ To bývají nejčastější slova, která realitní makléři slýchají od prodávajících v rámci takzvaného Dne otevřených dveří. A co že to vlastně je?
Den otevřených dveří
V hlavách manželů Babákových se rodí myšlenka na prodej bytu. Už dlouho si sní o domku mimo město, kde by měli trochu klidu a mohli dýchat čerstvý vzduch. Není to nápad z čistého nebe, baví se o tom už mnoho dnů, týdnů, možná i měsíců. A během té doby vymýšlejí jak na to, konzultují myšlenku se svými přáteli, kolegy v práci, rodinou. Čtou si chytré rady na internetu. Paní Babáková se dokonce ptala i své kadeřnice, jak správně prodat byt. A pod vlivem nabytých informací, plni entuziasmu, sami sebe ubezpečují, že pověsit pár fotek na internet zvládne každý a že platit provizi nějaké realitce je zbytečný luxus.
A protože většina lidí si zvládne sama opravit auto i pračku, vyoperovat slepé střevo i upéct chleba, obejdou se naši milí Babákovi bez pomoci odborníka i při prodeji nemovitosti. Cítíte v tom trochu sarkasmu? Nenechte se zmást…
Po dobré večeři se pan Babák zakloní na židli a rozhodným hlasem zavelí:
„Ženo, jdem na to.“
Na nic nečeká, nevěnuje pozornost ani tázavému pohledu paní Babákové a už meteší do komory. Přehrabuje se mezi palicemi na kroket a šnorchlovací sadou pro potápěče začátečníky. „Milado, nevíš kde je ten foťák, co jsme si kupovali loni v Chorvatsku?“
Milada stojí mezi dveřmi, opírá se o futra a v ruce třímá nedopitou minerálku. Beze slova ukáže prstem do horní police, kde je uskladněna krabice s levným kompaktem za necelých 300 chorvatských kun.
Za několik minut už sedí oba u počítače a vyplňují inzerát na b—litky.cz. Je to dobré, zveřejnění inzerátu stojí jen 99,- Kč na neomezeně dlouhou dobu.
„Neměli jsme aspoň po večeři sklidit nádobí, než jsi to začal fotit?“
„Ale ty naděláš… Aspoň je vidět, že se tady bydlí.“
Ozývá se klapání do klávesnice.
„Tady je kolonka cena. Kolik tam mám napsat?“
„No ten dům co jsme na něj koukali, stojí tři mega. Tak napiš tři a půl, ať nám zbyde i na novou Oktávku.“
Toho dne šli manželé Babákovi spát plni nadějí a očekávání radostí, které přinesou další dny. Zdálo se jim o jejich novém bydlení, domku za městem se zahradou a bazénem.
Ráno je probudil zvuk telefonu. Neznámé číslo. „To bude zájemce…“, špitla tiše Milada. „Vezmi to.“
„Slyším, Babák…“
„…“
„Ano, je to aktuální.“
„…“
„Aha, ne, děkuju, nemám zájem. Nashledanou.“
Pan Babák položil telefon. „Nějaká realitka. Prý jestli nechceme přes ně prodávat. Proboha, kolik je hodin? Teprv osm, ani nenchají člověka…“
CRRRRRRRR
Telefon opět zvoní, manželé se na sebe podívají.
„Ano, Babák u telefonu.“
„…“
„Ne, nechceme realitku…“
„…“
„Aha, tak moment.“ Pan Babák se otočí na Miladu a šeptá: „Mají pro nás kupce.“
„A kde by ho vzali?“ odtuší Milada.
„A kde jste ho…“
„…“
„Prý mají nějakou databázi nebo co. Co mu mám říct?“ Pan Babák se tváří bezradně.
Nebudu Vás zbytečně nudit, shrnu to jen tím, že do večera zvonil telefon ještě devatenáctkrát, všechno realitky. Půlka z nich měla databázi poptávajících klientů, třetina je ochotna inzerovat zcela zadarmo, protože provizi platí kupjící a několik makléřů ani nevědělo, jestli volá na byt nebo dům. Přímí zájemci se neozvali žádní, přestože Babákovi si myslí, že ano. Dva makléři se totiž představili jako potencionální kupci a už mají s Babákovými domluvenou prohlídku. To bude pro naše manžele zajímavé překvapení, až tito podvodníci vytáhnou na prohlídce foťáky a smlouvy k podpisu.
Další den se situace opakovala, stejně jako několik dnů následujících. Babákovi vytrvale odmítali, dokonce do svého inzerátu připsali velkými písmeny:
RK NEVOLAT
Vliv to nemělo žádný. Po týdnu už to pan Babák nevydržel a vzal si na pondělí dovolenou. S Miladou se totiž rozhodli, že tohle nemají zapotřebí a že si pustí makléře do bytu. Podmínky si stanovili jednoznačné:
„Nic vám nepodepíšu, rychle si to vyfoťte, máte patnáct minut, pak přijde další. Cenu znáte, přihoďte si k tomu co chcete…“
A tak se stalo to, co se stát muselo. Další týden se inzerát objevil na internetu od dvanácti různých realitek, s různými fotkami, různými technickými údaji (metr sem nebo tam nikoho netrápí, stejně jako páté patro nebo podlaží, vždyť co na tom záleží) a co je nejzajímavější, tak samozřejmě s různou cenou.
A teď Vám milí čtenáři i pane a paní Babákovi přiblížím, co se dělo mezi makléři.
První makléř byl u Babáků v devět ráno. Rychle si udělal pár fotek, napsal si cenu 3.500.000,- přihodil si 200 tisíc jako provizi a hned jak v deset hodin dorazil do kanceláře, pověsil na internet inzerát za 3,7 milionu.
Druhý přišel o čtvrt hodiny později, také si udělal pár fotek, jeho provize je o 50 tisíc vyšší, takže před polednem už visel byt na internetu za dvě různé ceny.
Další makléř dorazil na jednáctou, vyfotil, ale než inzerát zveřejnil, tak se podíval, za kolik inzerují kolegové. A protože věděl, že v tomto případě se podaří byt prodat jen tomu, kdo bude nejlevnější, tak nabídku vyvěsil za 3,6 milionu.
Čtvrtý makléř ani na schůzku nedorazil. Jen se podíval na internet, stáhnul si fotky Babákových a kolegů od konkurence a aby to nebylo málo, tak ještě srazil cenu na 3,55 M.
Dalších několik makléřů to udělalo podobně, takže se druhý den stejný byt nabízel v rozmezí od 3,3 až po 3,7 milionu korun.
Babákovi chtěli původně prodávat sami, bez realitky. Netrvalo to ani dva týdny a prodávají tím nejhorším možným způsobem, kterým mohou. Představte si totiž, co v takové situaci nastane, když tento chaos nalezne potencionální kupec. Buď je to:
KUPEC NEZKUŠENÝ
a ten se dost možná vyděsí. Proč to nabízí tolik realitek? Proč je to takhle pod tlakem? Tam bude asi nějaký problém… A ani nezavolá.
Horší varianta je, když na podobný systém prodeje narazí:
KUPEC ZKUŠENÝ
Ten zavolá do více realitek s kouzelnou větou: „Jakou mi vyjednáte slevu, když to koupím přes vás?“
A protože tito makléři nemají s Babákovými žádnou smlouvu, uvědomují si, že když slevu nevyjednají oni, tak to udělá konkurence. A proto se budou předhánět, kdo kupci více vyjde vstříc. A na úkor koho? Babákových, samozřejmě.
Tohle je cenová válka, milí čtenáři. A je to ta nejhorší věc, která se může prodávajícímu stát. Nikdy nedopusťte, aby se Vám přehnala přes nemovitost. Zanechává za sebou nenapravitelně ničivé škody.
Jak se jí vyhnete? Vyberte si jednoho partnera, realitního odborníka, profesionála, se kterým Vám funguje chemie a komunikace, který Vám nabídne kvalitnější služby a dobře Vám poradí, nebo na něj máte dobré reference. Nezáleží na tom, zda to budu já (budu poctěn, pokud ano), nebo někdo z Vašeho okolí. Vyberte si podle kritérií, která si sami zvolíte. Ale zvolte si jen jednoho, kterému dáte důvěru a který bude kopat za Vás, ne proti Vám.
A protože ne každý makléř je stejně kvalitní, v dalším čísle tohoto seriálu Vám zkusím nastínit, jak to poznáte, abyste nenaletěli.