


Prodej rodinného domu je specifický proces, který se vyznačuje silnou sezónností. Ať už se chystáte prodat starší dům určený k rekonstrukci, nebo novostavbu připravenou k okamžitému nastěhování, správné načasování může hrát klíčovou roli v úspěchu celého prodeje.
Zima: Příprava a plánování pro úspěšný prodej
Ideální je v zimě započít s výběrem způsobu prodeje a volbou parťáka, profesionála, který ví co dělá a s prodejem vám pomůže. Zimní měsíce jsou ideální na to, abyste si udělali průzkum trhu, seznámili se s realitními makléři a toho správného si vybrali. Můžete si udělat i pohovory, pročíst reference a seznámit se s prací makléřů. Ty vytipované si pozvěte na schůzku přímo do domu a proberte s nimi, jak by prodej ve spolupráci s nimi vypadal. Nespěchejte, pokud vás netlačí nějaký tvrdý termín, tak máte na tuto aktivitu poměrně dost času a je třeba ji nepodcenit.
Až si parťáka vyberete, můžete začít chystat dům na prodej. Hodně záleží na tom, zda se jedná o starší dům, kde lze očekávat, že nový vlastník bude trávit nejbližší období po koupi rekonstrukcí, nebo o novostavbu či dům v celkově dobrém stavu, připraveném k okamžitému užívání.
Oba typy staveb mají několik společných vlastností a tím je zpravidla zahrada a exteriér celkově. Rodinné domy tolik nekupují investoři, přinejmenším ty, které nejsou určené k totální přestavbě. Nejčastější cílovou skupinou přímo obyvatelných domů jsou rodiny, často s dětmi a pro ty bude zahrada stěžejní záležitost. A protože lidé kupují nejvíce očima a pocity, je důležité jim dům se zahradou odprezentovat v co nejkrásnějším světle. Tento úkol skvěle splní zelená zahrada, rozkvetlé květiny, stromy a keře.
Tím se pomalu dostávám k tomu, jestli je potřeba zahradu nějak na prodej připravit. A odpověď je zcela jednoznačná: Ano, je to zcela zásadní. Základem je hezky posekaný trávník, ošetřené stromy a záhony, pokud možno vypleté. Pokud je na zahradě bazén či jezírko, určitě jej vyčistěte. Zejména starší domy mívají na zahradách kouty, které slouží jako sklad starých krámů – příprava na prodej domu je tou ideální příležitostí, kdy se těchto zákoutí zbavit. Spravte vše, co hyzdí skvělý pocit z krásné zahrady.
Pokud jde o úplnou novostavbu, která ještě nemá trávník založený, doporučuji ho založit. Pokud jste investovali spoustu milionů do stavby skvělého domu, nezkažte celý dojem tím, že byste okolo něj nechali neupravené bahno, nebo nedej bože staveniště. Nezanedbejte chodníky, parkovací plochy a další místa, nad kterými lze mávnout rukou.
O homestagingu jste už možná slyšeli – jde o vybavení interiéru domu nebo bytu nábytkem a dekoracemi tak, aby celkový design působil přitažlivě a vřele. U domů se zahradou je důležité nezanedbat ani homestaging exteriéru. Zejména terasy bývají pro zájemce skvělým lákadlem a pokud terasa láká zájemce otevřenou náručí a vábí ho k posezení, výrazně si tím zvyšujete šanci na to, že kupujíc podlehne a přivábit se nechá.
Možná to zní náročně a pokud jste zahradě nevěnovali tolik pozornosti průběžně, tak to i náročné být může. Nebojte se, tak jako vše ostatní, co souvisí s prodejem nemovitosti, i s úpravou zahrady se na mne můžete obrátit. Postaráme se o revitalizaci, posekáme, vyklidíme a připravíme zahradu na prodej tak, že ji ani nebudete chtít prodat.
Jaro: Nejlepší doba pro zahájení prodeje
Vrcholné jaro, kdy je vše v rozpuku, je nejlepší doba na focení, točení a celkově tvorbu prodejní prezentace. Už z fotek musí sálat příjemná atmosféra a musí lidi vábit k tomu, aby se na dům přišli podívat a pokochali se. Nesmírně důležité je i počasí. Pokud by mělo během focení být zataženo, nebo dokonce pršet, je nutné termín odložit a i za cenu mírného zpoždění fotit později. Samozřejmě je ideální, když toto období půjde využít i na prohlídky – tedy když ke spuštění prodejní kampaně dojde co nejdříve po focení.
Pokud se nezanedbá správné nastavení ceny a prodejní strategie celkově, tak první zájemci se mohou začít ozývat poměrně rychle. A pokud se zamilovali do toho, co viděli na fotkách a na videu, tak je samozřejmě nejlepší jim to samé ukázat i naživo. Oni totiž zvedli telefon nebo napsali email právě proto, že se jim líbilo to, co viděli v reklamě. A je skvělé, když jim přesně to samé umožníte uvidět i v reálu.
Po zimě, zejména takové, která je u nás v posledních letech běžná, mají všichni plné zuby hnědé a šedé barvy, která nás doprovázela několik měsíců. Zelená tráva a barvy květů působí jako balzám na duši a lidé mají mnohem větší chuť nakupovat a pouštět se do nových začátků. Další důvod pro prodej na jaře je ten, že stěhování do rodinného domu mají lidé často spojené s letním pobytem na zahradě, u bazénu, v lehátku. A protože administrativní proces pár měsíců trvá, tak právě toto je období, které jim právě takové léto umožní prožít.








Léto: Příležitost pro pokračování jarního prodeje
Léto umí také působit pozitivně a občas se stává, že se jarní prodej do léta přehoupne. Toho lze pořád využít – v létě bývá krásné počasí, bývá světlo dlouho do večera a umožňuje to ukázat dům pořád v krásném světle. Květiny už sice nebudou kvést, ale barvy léta jsou také nádherné a sluníčko udělá velký kus práce.
V létě předveďte zájemcům právě tu letní pohodu – grilovačky, koupání, opalování. To všechno, na co se těší, když kupují dům. Pravděpodobně už si ho letos nestihnou užít, ale můžete jim to dát alespoň osahat a oni si to své vysněné léto zde užijí příští rok.
Říká se, že v létě množství zájemců opadne. Popravdě, tuto zkušenost mám hlavně s prvními dvěma týdny prázdnin. Tehdy vyráží na dovolené největší množství lidí a nemovitostní inzerci v první půli července opravdu navštěvuje o něco méně lidí, než jindy. Na množství reálných prohlídek ale dovolené až tak zásadní vliv nemají. Málokdo totiž jede na dovolenou na celé prázdniny a pro lidi, kteří jsou ve finální fázi plánu na pořízení rodinného domu, bývá často tento krok prioritní a nezřídkakdy se stává, že dovolené v jejich prioritách trochu ustupují do pozadí. Statistiky shlédnutí tedy bývají menší, ale pokud jde o reálný zájem během léta, je skutečný pokles spíše menší.
Zahájit prodej v létě je druhá nejlepší volba. Pokud jste nestihli jaro, nevěště hlavu. Letní fotky budou také vypadat dobře a na video lze zachytit právě ta letní nálada, kterou máme všichni rádi. Největší nevýhoda zahájení prodeje v létě spočívá v kratším čase na oslovování potenciálních zájemců, ale když se prodej dobře naplánuje a dobře provede, tak se žádné drama nekoná a léto je druhá nejlepší chvíle pro úspěšný prodej domu.












Podzim: Poslední šance před zimou
Podzim a zima není na prodej takového domu ideální. Barvy babího léta jsou sice krásné, ale trvají jen kratičkou dobu a pokud se je podaří zachytit na fotkách, o týden či dva později už to nebude pravda. Podzim a zima sebou nesou i další nepříjemnost a to je ta, že je lze celkem snadno časově identifikovat. A pokud se nepodaří dům prodat během pár týdnů, každý pozná, zda jsou fotky focené v září, listopadu nebo v únoru. A prodávat dům s listopadovými fotkami v dubnu dalšího roku, to je jasný signál pro zájemce, že už jste na trhu pět měsíců a stále nemáte prodáno, což pro vás přináší značnou nevýhodu. Pokud taková situace nastane, rozhodně doporučuji pořídit novou sadu fotografií a kampaň aktualizovat.
V opozici proti výše uvedenému je fakt, že podzim, zejména jeho první polovina, bývá trh naplněný zvýšenou poptávkou po nemovitostech obecně. Lidé se po létě, které trávili mimo domov, vrátí z dovolených a s odchodem dětí do škol začínají řešit své běžné rutinní záležitosti. Tím nechci naznačit, že nákup nemovitosti je pro zájemce rutina, ale málokdy se stává, že by takové velké rozhodnutí, jako je pořízení nového domova, byl nápad z čistého nebe s okamžitou realizací. Je to něco, co je na stole delší dobu, s tou myšlenkou si lidé hrají měsíce, často i roky. Zejména, pokud byli dosud zvyklí bydlet v bytě a plánují se stěhovat do rodinného domu poprvé. A právě hovory na toto téma, prohlížení inzerátů a ježdění na prohlídky, může být pro spoustu zájemců právě tou všední rutinou, kterou v létě na chvilku přerušili.
Tedy i když podzim není nejideálnější doba na zahájení prodeje, může to být dobré období na jeho finalizaci. Pokud jste svého kupujícího nezískali během jara či léta, podzim může být tou správnou chvílí. Je to ten moment, kdy byste měli zhnodnotit svou dosavadní strategii, domluvit se s makléřem a identifikovat důvody, proč nebylo jaro či léto k prodeji úspěšné, udělat potřebné změny v procesu, možná upravit cenu a vložit veškerou zbývající energii (a budget) do poslední fáze prodejní kampaně.




Zima: Raději pauza než slevy
Pokud se totiž dům během podzimu neprodá, zima moc nových příležitostí nepřinese. Pokud v zimní kampani necháte jarní či letní fotky, každý bude vědět, že už prodáváte dlouho. Pokud pořídíte nové, nebudou hezké. Zimní fotky působí neatraktivně, zahrada je nevýrazná a v nepříznivém počasí se potenciálním kupcům často ani nechce jezdit na prohlídky. Ladovská bílá zima, která může působit příjemně a romanticky, se u nás už nějakou dobu nekoná a pokud se občas poštěstí, sněhová nadílka většinou vydrží pár dnů.
Často bývá lepší na zimu kampaň vypnout a začít znovu na jaře. Dejte trhu šanci na váš prodej zapomenout, třeba i částečně obměnit členskou základnu potenciálních zájemců a po nezbytné identifikaci chyb a rekogniskaci nového tržního prostředí zahajte prodej další etapou až na jaře. Vaše nemovitost bude po pauze v nabídce působit jako novinka a to je pro vás jedině dobře, protože největší zájem vyvolává každá nabídka v prvních dnech a týdnech od jejího uvedení.




Shrnutí: Jak načasovat prodej rodinného domu?
✅ Nejlepší období pro zahájení prodeje: Jaro – krásná zahrada a optimistická atmosféra přilákají nejvíce zájemců.
✅ Dobrá alternativa: Léto – stále pěkné počasí, možnost prezentace letní pohody.
⚠️ Poslední šance: Podzim – vhodný spíše pro dokončení prodeje, ne pro jeho začátek.
⛔ Nevhodné období: Zima – špatná vizuální prezentace, nízký zájem, lepší počkat na jaro.
Pokud plánujete prodej rodinného domu, správné načasování vám může pomoci nejen rychleji najít kupce, ale také maximalizovat prodejní cenu. Prodej rodinného domu je velké rozhodnutí a správné načasování může výrazně ovlivnit jeho úspěšnost. Pokud si nejste jistí, kdy a jak svůj dům nabídnout, máte specifickou situaci a rádi byste ji probrali přímo, pište nebo volejte. Vše probereme, rád vám poradím a pokud budete chtít, tak i pomohu s celým procesem – od přípravy až po úspěšný prodej. Podívejte se na moje reference, přečtěte si další články na blogu nebo mi rovnou zavolejte a společně najdeme tu nejlepší strategii pro váš prodej. Ať už chcete jen nezávazně probrat svou situaci, nebo rovnou začít plánovat, jsem tu pro vás!